Vet ni vad?!

Varför frågar man frågan "Vet du vad?"..
Det enda svaret man vill ha om man ställer den frågan är ju "Nej", för det är i stort sätt det enda man kan svara. Man kan också svara "Hur ska jag kunna veta om jag vet vad du tänker berätta innan du har berättat det? Det är helt omöjligt för mig att helt säkert veta om jag vet eller inte.". Man kan svara så, men det är inte det svaret personen som frågar frågan vill ha. Det är därimot acceptabelt att svara "Kanske?". Men det är inte rätt svar.
Och svarar man "Ja" säger personen som ställde frågan "Nej det gör du inte." eller "Hur ska du kunna veta om du vet det?" eller nåt i den stilen.

Är det verkligen så jobbigt att bara säga det man ska berätta direkt istället för att förtydliga att man har något att berätta innan man ska berätta det?
Iallafall "Vet du vad?" frågan är ganska svår att träna bort (Tror jag. Orkar inte försöka.), så jag kommer fortsätta att använda den trots att det är en av världens onödigaste frågor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0